HTML

PCtoC64.blog.hu

Lomtalanításkor összeguberált vagy olcsón vásárolt régi számítógépes cuccokat próbálok ki. C64, C128, C16, Plus/4, Enterprise 128, Amiga 500 és 600, PRIMO ("A", "B", Dimit), TVC, Atari 520 ST, számítógépeket, valamint játékkonzolokat (NES), klónokat (Atari 2600 klón, Sárgakazis Nintendo, Sega), pong konzolokat (Radofin, Videoton, Telesport) gyűjtöttem be eddig, és persze amiket találtam vagy vettem hozzájuk a lomikban: lemezeket, kazettákat, újságokat, könyveket...

Utolsó kommentek

Címkék

1541 (5) 192 games built in (1) 1984 (1) 1985 (1) 1986 (1) 1987 (1) 1988 (1) 576 (1) 64k (1) ABC 80 (1) ABS (1) adapter (3) adatkábel (1) ahoy! (1) Aircomp 16 (1) amiga (6) angyalosi (1) apple (2) archiválás (1) atari (3) atari 2600 (1) atari 2600 clone (1) Atari 520ST (1) atari 520 st (1) Atari 800XL (1) betöltés (1) billentyűzet (2) bit (1) bit-let (2) bitlet (1) BITLET (1) bit let (1) bnv (1) c116 (1) c16 (2) C64 (1) c64 (19) cartridge (7) centrum (1) címlap (1) commander (1) commodore (10) Commodore (1) commodore 64 (9) compute!s (1) COV (1) cov (2) csatlakozó (1) csokonai művelődési központ (1) C 16 (1) C 64 (1) d64 (1) dd (1) dimit (1) dimit szerkesztő (1) egyesületi (1) eladó (1) enterprise (4) ep128 (2) error (1) es2207 (2) évkönyv (1) expressz (1) fehérítés (1) floppy (10) fólia (1) formázni (1) gazette (1) h2o2 (1) hd (1) homelab (1) Homelab (1) HT 1080Z (1) HT 3080C (1) iskola számítógép (1) játék (1) játékgép (1) játékkonzol (2) joystick (2) kazetta (7) kazettás egység (2) kbyte (1) kiállítás (1) kinect (1) krémperoxid (1) kvarcjáték (3) let (1) load (1) lomi (3) lomtalanítás (9) magnó (1) Microdat (1) modem (1) modulátor (1) olvasófej (3) orion (1) philips (2) plus/4 (3) pong (5) pong konzol (1) Primo (1) primo (5) primó (1) Pro-Primo (1) quantumlink (1) q link (1) reklám (1) retr0bright (1) retró (4) retro (1) retrobright (1) retronom.hu (1) retro szamítógép kiállítás 2012 (2) rf (1) shell (1) Sinclair QL (1) spectrum (2) Spectrum Microdrive (1) spiel (1) sportron (1) spp (1) star (1) star commander (1) szakkönyv (1) számítógép kiállítás (2) számláló (1) tele (1) tele spiel (1) tools (1) transfer (1) transwarp (1) travemünde (2) TVC (1) TV Computer (1) tv foci (1) tv játék (4) újság (1) újságok (2) user (1) vatera (4) VC 20 (1) videójáték (1) Videoton Computer (1) videoton pong (1) videoton tv foci (1) video computer console (1) workbench (1) x1541 (2) xbox (1) xcdetect (1) xm1541 (1) zsibvasar.hu (1) ZX 81 (1) ZX Spectrum (1) Címkefelhő

Az új zsákmány: PRIMO

2012.04.24. 14:23 leonsio

Tegnap Kőbányán volt lomtalanítás az Élessaroktól lefelé, munka után ki is néztem a "terepre". 
Az a környék annyira gusztustalan, lepukkant, hogy a gyomorgörcs kerülgetett, de rájöttem korábbról, hogy furcsa módon az ilyen helyeken egész jó cuccokat lehet találni, talán azért mert a gyűjtők jó része is messziről elkerüli.

Az első számomra érdekes dolog egy C64-es magnó volt. Kábele levágva, természetesen, viszont fehér volt és a nullázó gombja is ép volt, el is tettem gyorsan. Kb. 100 méterrel volt egy hatalmas szemétkupac, mellette viszont szépen, "izlésesen" (de tényleg!)  kipakolgatva a lomisok által kiválogatott, eladhatónak vélt cuccok.
Mint egy vásáron. Adtak-vettek, autók jöttek-mentek, egyik rezet visz, a másik papírt, a harmadik bútort, a negyedik meg igazoltat... Jut eszembe, pár napja életemben először igazoltattak mint járókelőt, azt hitték én is a lomisokhoz tartozom mert éppen beszélgettünk, elég kellemetlen volt amikor bekiabálták a nevemet, lecsekkoltak.
De legalább megtudtam hogy "nullás" vagyok, ami gondolom azt jelenti hogy nem köröznek.
Visszatérve: egy szekrényféleség tetején, az út szélén megláttam egy zöld írógépet, és mellette egy zöld billentyűs "PRIMO A" típusú számítógépet! Amellett volt egy tápegység is (persze kábel nyissz), ráírva: "Vízpumpa!". Utólag rájöttem hogy az lehetett neki a tápja de megtévesztett a felirat és a csatlakozója se volt meg.
Na mindegy, talán azt is elvihettem volna.

A Primó akkoriban (1984) 10 ezer Ft volt, a tápja pedig 5 ezer (!).
A lomis ötszázat kért a gépért, de végül kétszázért odaadta (gondolom ha réz lett volna benne nem tette volna ki, neki ez csak egy műanyag vacak).
Utána még visszanéztem többször is, hátha kihoznak még valami ilyesmit, de más már nem volt aznap.

Itthon letakarítottam a gépet a redvától. Nagyon szépen lejött a kosz.
Maga a gép gyönyörű! Múlt héten láttam a retró számítógép kiállításon Primót, de azért egészen más két méterről lesni valamit, mint kézbe fogni, tisztogatni. 
Nem is értem miért nem terjedt el jobban - úgy tudom összesen 7000 darab készült belőle, nyugatról behozott alkatrészekből - aki tervezte annak volt érzéke hozzá. Persze nem tudom hogy mennyire volt jól használható, de olvastam valamelyik  BIT-LET újságban, hogy sok cégnél csak azért vettek belőle hogy kirakják dísznek. 

Íme a gép. Nincs megsárgulva, nagyon szép állapotban van, szinte új!


A gép hátulról. A "gyári" tápot jó lenne helyettesíteni valamivel, de a csatlakozó se a szokásos. Van RF kimenet, magnó, floppy, reset gomb. A JY talán joystick?














 
A gép alulról. Nincs rajta cimke, csak a ragaszó nyoma látszik:






























A billentyűzet. Úgy tudom takarékossági okokból lett ilyen, mert egyetlen billentyű akkoriban 200 Ft (!) volt, ami legalább 10 ezer forinttal dobta volna meg a gép árát.
































A gép belsejéről is csináltam képet. Nem értek hozzá, de hátha érdekes lehet annak aki erre jár.
Ami nekem fura, hogy az egyes egységekre rá van írva egy-egy név, gondolom annak aki összeszerelte, vagy a műszakvezetőé, fogalmam sincs. Ez itt talán a "Petőné" munkája? 









Erre itt alább az van írva hogy "I.B  Ildi". Talán az "első bé" osztályosok az egyik technika órán összedobtak egy Primót? Ha igen, Ildike erre csak négyest kaphatott mert az egyik lyukat rossz helyre fúrta. Ejnye!!!



A következő képen minden látszik, de nekem nem mond sokat sajnos. Annó a középsuliban nagy-nagy magasságból leszartam a fizikát, most már bánom.
Mint hozzá nem értő, annyit megállapítok hogy szép munka, bárki is tervezte és kivitelezte.  Érdekes viszont, hogy felül van egy bővítő csatlakozó, olyan mint a C64-nél ahova a cartridge-ot kell bedugni. Oda mit szántak? Miért van elfedve?
 






























És a végére itt egy videó a 80-as évek számítástechnikai hőskoráról, beszélgetés a Primó egyik tervezőjével. A Primóról 12:20 -nál kezdődik egy érdekes bejátszás 1984-ből, utána a gép gyártása körüli problémákról esik szó. 

 

3 komment

Címkék: lomtalanítás primo primó

A bejegyzés trackback címe:

https://pctoc64.blog.hu/api/trackback/id/tr54470705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wertzui 2012.04.25. 23:26:39

"Annó a középsuliban nagy-nagy magasságból leszartam a fizikát, most már bánom."

Úgyszintén!

dalaia14 2012.04.27. 21:36:13

Gratulálok a géphez!
Elképesztő, hogy miket dobnak ki az emberek, egyszer már nekem is ki kell mennem lomizni!
Régóta vágyom egy Primóra, ilyenen kezdtem programozni annakidején. (Gondolom nem akarod eladni, de ha mégis...)
Nagyon szép gép, és külön érdekesek a munkások aláírásai, meg a rettenetesen gagyi csatlakozók/forrasztások.
Az FL meg a JY csatlakozókra nem emlékszem, azt hiszem az általam használt iskolai gépeken nem is voltak ilyenek. De ahogy elnézem, ebbe gyárilag építették bele őket.
A videó is érdekes, bár látszik hogy fiatalok szerkesztették, mert néhány helyen (különösen a szöveges megjegyzések) pontatlan. Na mindegy, az interjú azért jó benne, és engem egyébként is mosolyra fakasztanak ezek a régi képek.
Sok sikert a géphez!

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.04.29. 23:56:00

Nem akartam hinni a szememnek hogy ilyet kiraknak. Levettem a szekrényről és igyekeztem minél hanyagabbul felmutatni a lomisnak, kb. "mennyibe kerül ez a szarság" érzetet keltve, mert nagyon ügyesen kiszúrják - talán a szem csillogásából - hogy mennyire kell az a valami a vevőnek. Nagyon jól leplezhettem az örömet hogy 200 Ft-ért is odaadta... :)

Eladni tényleg nem szeretném, a gyereknek majd mutogatom ha nagyobb lesz hogy a magyarok is készítettek valaha számítógépet, nem is akármilyen külsővel! (Bár belül tele van "made in malaysia" feliratú alkatrészekkel)
süti beállítások módosítása