HTML

PCtoC64.blog.hu

Lomtalanításkor összeguberált vagy olcsón vásárolt régi számítógépes cuccokat próbálok ki. C64, C128, C16, Plus/4, Enterprise 128, Amiga 500 és 600, PRIMO ("A", "B", Dimit), TVC, Atari 520 ST, számítógépeket, valamint játékkonzolokat (NES), klónokat (Atari 2600 klón, Sárgakazis Nintendo, Sega), pong konzolokat (Radofin, Videoton, Telesport) gyűjtöttem be eddig, és persze amiket találtam vagy vettem hozzájuk a lomikban: lemezeket, kazettákat, újságokat, könyveket...

Utolsó kommentek

Címkék

1541 (5) 192 games built in (1) 1984 (1) 1985 (1) 1986 (1) 1987 (1) 1988 (1) 576 (1) 64k (1) ABC 80 (1) ABS (1) adapter (3) adatkábel (1) ahoy! (1) Aircomp 16 (1) amiga (6) angyalosi (1) apple (2) archiválás (1) atari (3) atari 2600 (1) atari 2600 clone (1) Atari 520ST (1) atari 520 st (1) Atari 800XL (1) betöltés (1) billentyűzet (2) bit (1) bit-let (2) BITLET (1) bitlet (1) bit let (1) bnv (1) c116 (1) c16 (2) c64 (19) C64 (1) cartridge (7) centrum (1) címlap (1) commander (1) Commodore (1) commodore (10) commodore 64 (9) compute!s (1) cov (2) COV (1) csatlakozó (1) csokonai művelődési központ (1) C 16 (1) C 64 (1) d64 (1) dd (1) dimit (1) dimit szerkesztő (1) egyesületi (1) eladó (1) enterprise (4) ep128 (2) error (1) es2207 (2) évkönyv (1) expressz (1) fehérítés (1) floppy (10) fólia (1) formázni (1) gazette (1) h2o2 (1) hd (1) Homelab (1) homelab (1) HT 1080Z (1) HT 3080C (1) iskola számítógép (1) játék (1) játékgép (1) játékkonzol (2) joystick (2) kazetta (7) kazettás egység (2) kbyte (1) kiállítás (1) kinect (1) krémperoxid (1) kvarcjáték (3) let (1) load (1) lomi (3) lomtalanítás (9) magnó (1) Microdat (1) modem (1) modulátor (1) olvasófej (3) orion (1) philips (2) plus/4 (3) pong (5) pong konzol (1) primó (1) primo (5) Primo (1) Pro-Primo (1) quantumlink (1) q link (1) reklám (1) retr0bright (1) retró (4) retro (1) retrobright (1) retronom.hu (1) retro szamítógép kiállítás 2012 (2) rf (1) shell (1) Sinclair QL (1) spectrum (2) Spectrum Microdrive (1) spiel (1) sportron (1) spp (1) star (1) star commander (1) szakkönyv (1) számítógép kiállítás (2) számláló (1) tele (1) tele spiel (1) tools (1) transfer (1) transwarp (1) travemünde (2) TVC (1) TV Computer (1) tv foci (1) tv játék (4) újság (1) újságok (2) user (1) vatera (4) VC 20 (1) videójáték (1) Videoton Computer (1) videoton pong (1) videoton tv foci (1) video computer console (1) workbench (1) x1541 (2) xbox (1) xcdetect (1) xm1541 (1) zsibvasar.hu (1) ZX 81 (1) ZX Spectrum (1) Címkefelhő

Legújabb szerzemény: Enterprise 128!

2011.08.20. 00:39 leonsio

Miket találok mostanában! A Pólus Center közelében volt lomtalanítás pár napja. Egy nagy halom kazettát láttam meg kiszórva az egyik kupac szélén. Megnéztem közelebbről is: Enterprise játékok, a többségük "gyári" - amilyeneket 400 Ft-ért láttam fenn a Vaterán. Találtam még néhány kézikönyvet is!

Ahogy szedtem össze őket, megláttam a gépnek az üres dobozát is, így abba dobáltam át a kazettákat. Észrevettem hogy közben figyelnek a lomisok akik lefoglalták maguknak a környéket.

" - Nézd, ez idejött válogatni!"  (B+...)

Úgy voltam vele, ha már mindenki engem bámul, odamegyek és megkérdezem, nem rakták-e el maguknak a gépet, ami a dobozban volt. Vettem már lomistól 3 ezerért LCD monitort, hátha ők is olcsón odaadják ha még megvan.

" - Már nincs meg, pár perce dobtuk fel a kocsira..."

Pár napja ugyanígy jártam, egy C64-et magnóstul kínáltak egy ezresért (de már kettőt beszereztem, bőven elég ennyi), nem vettem meg. Néhány percre rá felhajították a platóra a hűtőszekrények meg a kábelek közé. Így utólag, a magnóért kár volt...

Betettem a kazettákkal teli dobozt a csomagtartóba, aztán visszamentem körülnézni, hátha találok hozzá még több kazit vagy ilyesmit. Hát majd kiugrott a szemem a meglepetéstől! Egy bútorlap alatt megtaláltam a gépet is!















Gyorsan kerítettem egy zacskót hogy eltakarjam vele a kezemet a lomisok elől -inkább ne kíváncsiskodjanak, mi lehet nálam - ezt is beraktam a csomagtartóba.

Később még egyszer visszanéztem, hátha találok még valamit (adapter, cartridge, magnó, ilyenek, ki tudja...), néhány kazettát  és gépkönyveket találtam hozzá.

Érdekes, egyedi ahogy kinéz ez az Enterprise gép, csak képen láttam ilyet, adapter nélkül viszont nem sokra megyek vele... És ha sikerül valahonnan beszerezni egyet, lehet hogy nem is működik a gép és feleslegesen adtam ki az adapterre pénzt.

Viszont jó jel hogy dobozostul, kazettástul, gépkönyvestül rakták ki, nem csak úgy magában, gondoltam, lehet rá esély hogy aki kitette annál rendben működött, csak már megunta és a helyet foglalta nála.

A vaterán 1800 Ft-ért kinéztem egy 9V 2.8A -es adaptert, a paraméterek megfelelőek neki, de azt is megtudtam hogy ehhez a géphez "külső pozitívos" kell ezért szét kell szedni hogy fel lehessen benne cserélni két vezetéket. Hát ehhez aztán végképp nem értek, mindig is sötétség voltam fizikából, ezért megkértem a családból valakit aki vágja miről van szó, hogy segítsen átalakítani az adaptert.
Kellett hozzá egy csavarhúzó amivel szét lehet feszíteni a házat, és a forrasztóscuccok. Erről nem csináltam fényképet, pedig jó lett volna. A lényeg hogy a fekete és a fehér vezeték felcserélése után lett "külső plusszos" és így már működik is az EP, kigyulladt rajta a piros led. 
De csak egy-egy rövid pillanatra. Kiderült hogy a gép tápfeszültség csatlakozójának középső érintkezője kontakthibás, de ezt egy kis forrasztás megoldotta. Az EP belsejéről sem csináltam fényképet, de megdöbbentem mennyire újszerű a belseje, mintha most vettük volna újonnan!

Következett a próba.
A TV-hez ugyanazzal a kábellel lehet összekötni mint a commodore-t, nem kellett összekötő kábel után kutakodni.  A csatorna hangolásnál 587 MHz-en jelent meg a bejelentkező kép, a villódzó színes ENTERPRISE felirat.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kazettás egységet külön szerencsére nem kellett beszerezni, a csak néhány éves hordozható CD/MP3  lejátszóm is teljesen jó volt neki ami a magnókazettát is lejátssza. Nem kellett semmi extra, simán össze lehetett kötni a lejátszó fejhallgató kimenetével. Néhány kazettát ki is próbáltam és rendben elindultak a rajta levő programok is. Ezek a játékok mai szemmel persze borzalmasak, inkább a sikerélmény miatt próbálgattam őket, jó látni hogy működik egy nemrég még az utcára kihajított 25 éves gép, betöltődik egy olyan játék amit utoljára talán 20 éve indítottak el utoljára. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A játékok grafikái egyszerűen lenyűgözőek... :)
Mai szemmel elképesztő hogy ezekre régen pénzt áldoztak, 400-500 forint volt akkoriban, 1988-89-ben egy-egy játék! A kazettákon még rajta is van a forgalmazónak, a Centrum Áruháznak a matricája! 

Ami kicsit fura volt (a C64-hez hasonlítva persze), hogy a gépbe van beépítve a hangszóró. Sokszor a néha elviselhetetlen prüntyögés miatt léptem ki villámgyorsan a játékból (mit szólnak a szomszédok... :D  )

Ha ezt a blogot másvalaki is olvassa rajtam kívül, elárulhatná hogy lehet (ha lehet egyáltalán) a hangot lejjebb venni... Vagy ahogy mondják: aki idáig eljut az kap egy rekesz sört... :) 

További érdekességek (?):

- A képernyőn nem jelenik meg az a bizonyos keret. Gagyi játékok full screenben!! 
- A kazetta beolvasása egy gombnyomásra történik, nem kell gépelgetni. A magnó hangerő szabályozóját viszont használni kell, nem jó ha túl halk, a túl hangos pedig végképp...
- A beépített joy, aminek a használata elég nehézkesnek tűnik így elsőre (és talán utoljára is), de tény hogy baromi látványos, még inkább feldobja ezt a csiricsáré billentyűzetet.
- Nincs szükség speciális csatlakozóra/átalakítóra, hogy nem gyári adaptert, magnót, TV-t kössünk hozzá. A joystick csatlakoztatása viszont már más tészta...
- Hűtőborda a felesleges hő elvezetésére. A pálcikaember fél perces botorkálása úgy felizzította a hűtőbordát mintha a legújabb C.O.D.-val játszottam volna.
- Nincs ki/be kapcsoló gomb!! Vagy ha mégis van akkor kitűnően elrejtették mert én sehol sem találtam meg. Van reset (egy nyomás a meleg, két nyomás a hideg indítás), de a kikapcsoláshoz ki kell húzni a konnektorból a dugót! 1988-ban 19000 Ft -ért lehetett Enterprise-t venni. Szép pénz - talán a tízszeresével kell mai árra számolni - igazán beleférhetett volna egy kapcsológomb...

Érdekesség továbbá, hogy be van építve egy szövegszerkesztő, ami akkor indul el ha nincs behelyezve bal oldalt a cartridge. Hőskorszak ide vagy oda, azért annak örülök hogy nem akkor születtem amikor ehhez hasonló szerkesztő programokkal kellett dolgozni. Elképzelem ahogy akkoriban az új gép tulajdonosa meglátja ezt a szövegszerkesztőt, és elégedetten csettint egyet. Ez igen! Már ezért megérhette egy használt autó árát rákölteni, nem? :)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A végére még néhány kép a kazettákról, a dobozról (sokszor maga a doboz értékesebb mint ami benne van, talán mert ritkaság: előbb-utóbb helyhiány miatt ezek útba lesznek és a kukába végzik vagy más kerül bele és szétszakadnak).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
És egy link az Enterprise 128-ról:
ep128.hu/Menu.htm

14 komment

Címkék: centrum kazetta lomtalanítás adapter enterprise lomi

A bejegyzés trackback címe:

https://pctoc64.blog.hu/api/trackback/id/tr593166043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vicmas 2011.11.19. 17:03:50

Gyerekkorom számítógépe! Imádtam! Mercenary, Elite, Xenon! :D Nosztalgikus volt elolvasni a kalandodat! Egy olvasód már - jelenti: - van! :)

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.11.20. 00:36:58

@Varga Endre:
Örülök hogy tetszett!
Én nem is tudtam annó hogy ilyen gép egyáltalán létezik, a környezetemben mindenkinek commodore-ja vagy spectrumja volt.

EP cuccokat, kiegészítőket sajnos azóta sem találtam sehol, sem lomiban sem piacon, de majd ha találok valamit folytatom az EP-s kalandomat - addig is pihentetem a szekrény mélyén :)

PoviZoli 2012.02.08. 11:29:23

A hűtőborda, ami a gép hátulján van, nem a procit hűti, hanem csak a tápfesz stabilizátort (ami a 9V-ból 5V-ot csinál).

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.02.08. 12:41:42

jól gondolom hogy te a COD-ot tartod jó játéknak? :D:D:D röhelyes hogy leszólod ezeket a régi játékokat, miközben a seggostoba COD-ot jónak tartod

ja hogy a COD-nak jó a grafikája! úúúú!

eszkep 2012.02.08. 19:26:27

"Ha ezt a blogot másvalaki is olvassa rajtam kívül, elárulhatná hogy lehet (ha lehet egyáltalán) a hangot lejjebb venni... "

A SET SPEAKER OFF / ON paranccsal, vagy a SHIFT + F7 megnyomásával lehet a belső hangszórót ki-be kapcsolni. Hosszú távon inkább kiszedtük a belső hangszórót, és a gépet a magnókimeneten erősítőre lehet kötni (a gép stereo!)

eszkep 2012.02.08. 19:34:46

"A magnó hangerő szabályozóját viszont használni kell, nem jó ha túl halk, a túl hangos pedig végképp..."
Viszont bármilyen, közönséges magnó használható. Így a fejbeállítás sem olyan "vadregényes", mit a Commodore magnónál... Az optimális hangerő az, amikor a képernyő jobb felső sarokban a zöld és piros négyzetek villognak. Ha csak a zöld világít, a hangerő túl alacsony, ha csak a piros, a hangerő túl magas. A kicsit magasabb hangerőt jól tolerálja a gép.

"Nincs ki/be kapcsoló gomb!"
Sajnos tényleg nincs, de ezekhez a régi tápegységekhez amúgy is a kapcsolóval felszerelt elosztó volt javasolt.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.02.08. 19:37:59

@endike:
"jól gondolom hogy te a COD-ot tartod jó játéknak?"
Hirtelen a COD jutott az eszembe de írhattam volna mást is (pl a passziánszt :D :D ), amúgy a COD 1 és 2 tényleg tetszett, de az is már rég volt...

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.02.09. 00:29:35

@eszkep: "a SHIFT + F7 megnyomásával"...
Na, erre a kombinációra sosem jöttem volna rá, a szomszéd nevében is köszi! :)

eszkep 2012.02.09. 13:46:40

@leonsio: A funkciógombok (kék gombok felett) volt cserélhető segítősáv, ami neked hiányzik. Erről lehetett puskázni, mely funkcióbillentyűk mit csinálnak. A géphez gyárilag adott sávnak két oldala volt: BASIC-hez és a szövegszerkesztőhöz. Egy harmadik változat ezen a képen jól látszik:
ep128.hu/Album/Pic/EP_keyboard2.jpg

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.02.09. 14:48:30

@eszkep: Benéztem alaposabban a dobozba, segítősávot nem találtam, viszont ez volt benne!:

m.blog.hu/pc/pctoc64/image/elado/sugo.jpg

Ez mi a csoda, tartozéka lenne?

eszkep 2012.02.09. 17:22:31

@leonsio: Ez nem gyári tartozék, külön lehetett a géphez megvásárolni. A gép burkolatára lehetett ráragasztani a led-lámpa fölé és onnan lehetett puskázni a BASIC parancsokat. Elég rossz minőségű volt, hamar elengedett a ragasztás és szétesett lapjaira.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.02.09. 22:59:52

@Zozosoft: Köszi a csíkot, be is tettem a helyére!

Tomato77 2016.12.08. 15:40:40

Most találtam rá erre a leírásra, illetve blogra. Nagyon örülök, hogy jó helyre került a masina. Annak meg főleg, hogy működik. :)

A speakert tényleg nem lehet fizikailag kikapcsolni, de a SET SPEAKER OFF paranccsal igen. Aztán hátra be kell dugni valamit a jack aljzatba, és lehet hallgatni. A magnó fütyülésén pedig lehet halkítani a TOGGLE 12 paranccsal, ami a 12-es rendszerváltozót állítja át (TAPE SOUND?). De rég volt, csoda, hogy emlékszem még rá. :)
süti beállítások módosítása