HTML

PCtoC64.blog.hu

Lomtalanításkor összeguberált vagy olcsón vásárolt régi számítógépes cuccokat próbálok ki. C64, C128, C16, Plus/4, Enterprise 128, Amiga 500 és 600, PRIMO ("A", "B", Dimit), TVC, Atari 520 ST, számítógépeket, valamint játékkonzolokat (NES), klónokat (Atari 2600 klón, Sárgakazis Nintendo, Sega), pong konzolokat (Radofin, Videoton, Telesport) gyűjtöttem be eddig, és persze amiket találtam vagy vettem hozzájuk a lomikban: lemezeket, kazettákat, újságokat, könyveket...

Utolsó kommentek

Címkék

1541 (5) 192 games built in (1) 1984 (1) 1985 (1) 1986 (1) 1987 (1) 1988 (1) 576 (1) 64k (1) ABC 80 (1) ABS (1) adapter (3) adatkábel (1) ahoy! (1) Aircomp 16 (1) amiga (6) angyalosi (1) apple (2) archiválás (1) atari (3) atari 2600 (1) atari 2600 clone (1) Atari 520ST (1) atari 520 st (1) Atari 800XL (1) betöltés (1) billentyűzet (2) bit (1) bit-let (2) BITLET (1) bitlet (1) bit let (1) bnv (1) c116 (1) c16 (2) C64 (1) c64 (19) cartridge (7) centrum (1) címlap (1) commander (1) commodore (10) Commodore (1) commodore 64 (9) compute!s (1) COV (1) cov (2) csatlakozó (1) csokonai művelődési központ (1) C 16 (1) C 64 (1) d64 (1) dd (1) dimit (1) dimit szerkesztő (1) egyesületi (1) eladó (1) enterprise (4) ep128 (2) error (1) es2207 (2) évkönyv (1) expressz (1) fehérítés (1) floppy (10) fólia (1) formázni (1) gazette (1) h2o2 (1) hd (1) Homelab (1) homelab (1) HT 1080Z (1) HT 3080C (1) iskola számítógép (1) játék (1) játékgép (1) játékkonzol (2) joystick (2) kazetta (7) kazettás egység (2) kbyte (1) kiállítás (1) kinect (1) krémperoxid (1) kvarcjáték (3) let (1) load (1) lomi (3) lomtalanítás (9) magnó (1) Microdat (1) modem (1) modulátor (1) olvasófej (3) orion (1) philips (2) plus/4 (3) pong (5) pong konzol (1) primo (5) primó (1) Primo (1) Pro-Primo (1) quantumlink (1) q link (1) reklám (1) retr0bright (1) retró (4) retro (1) retrobright (1) retronom.hu (1) retro szamítógép kiállítás 2012 (2) rf (1) shell (1) Sinclair QL (1) spectrum (2) Spectrum Microdrive (1) spiel (1) sportron (1) spp (1) star (1) star commander (1) szakkönyv (1) számítógép kiállítás (2) számláló (1) tele (1) tele spiel (1) tools (1) transfer (1) transwarp (1) travemünde (2) TVC (1) TV Computer (1) tv foci (1) tv játék (4) újság (1) újságok (2) user (1) vatera (4) VC 20 (1) videójáték (1) Videoton Computer (1) videoton pong (1) videoton tv foci (1) video computer console (1) workbench (1) x1541 (2) xbox (1) xcdetect (1) xm1541 (1) zsibvasar.hu (1) ZX 81 (1) ZX Spectrum (1) Címkefelhő

Próbálgatás, tesztelgetés

2011.05.19. 14:45 leonsio

Kíváncsi voltam, hogy az internetről frissen letöltött programokat sikerül-e lemezre kiírni, és d64 formátumba konvertálni, pc-n futó emulátorról futtatni a floppyn levő programokat.

 

A lemezek nagy része ugyanazt a néhány programot tartalmazta - ugyanaz a játéklemez kb. 15 másolatban illetve turbótöltők, másolók több példányban - úgyhogy bőven volt mire feltenni a netről letöltött játékokat és egyéb programokat.

Ehhez szükség volt még néhány dologra:

- egy olyan kábelre amellyel össze lehet kötni a PC nyomtató portját a C64 floppy meghajtójával
- egy Win98-as bootcd-re vagy a merevlemezen FAT32-es partíciójára
- a STAR COMMANDER nevű programra.


A youtube-on találtam  hasznos infókat,
érdemes belenézni: https://www.youtube.com/watch?v=lhG8tSfr97c

Az X1541 kábel saját kezű elkészítése szóba se jöhetett mert nem értek hozzá és még szerszámom sincs, rendelni pedig nem akartam mert nem volt türelmem kivárni amíg kipostázzák, ezért megkerestem a közelben levő szervízt és odaadtam az alábbi képet, ami alapján meg is csinálták (fontos hogy a kábel ne legyen túl hosszú, az enyém kb. másfél méteres):

 

 


 

 


 

 

 

 









A kábelt 2000 Ft-ért csinálták meg, ami elég soknak tűnik ahhoz képest hogy az egész gép mindenestől volt ötezer, de ha órabérként vesszük a kábel árát akkor szerintem reális.
Több helyen is olvastam hogy csak régi, max 486-os gépen használható a kábel, de nekem simán működött AMD Athlon XP 1913 MHz processzoros, 2003-ban vásárolt gépen (ami persze szintén elavultnak számít de azért mégsem 486-os kaliberű).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Amivel rendesen megkínlódtam az az volt, hogy a PC-re telepített Star Commander kezelni tudja a 1541-es meghajtómat. A fenti videón az látható hogy egy WinXP-s gépbe Win98-as bootCD-t tettek és azzal indítják el a DOS-t majd a Star Commandert.
Nekem sajnos ez a módszer nem működött mert rossz a DVD meghajtóm, ezért létre kellett hoznom egy FAT32 partíciót (oda pakoltam fel a C64-es floppyra írandó D64 és T64 fájlokat és a commandert) és egy win98-as bootfloppyval indítottam újra a gépet.
A bootfloppyt készítő programot a  http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm oldalról töltöttem le.
 

BIOS beállítások: Advanced->Integrated peripherials-Parallel port mode: SPP, (más gépeken standard vagy normal).
Ha bármi más van kiválasztva akkor a PC nem fogja felismerni a meghajtót!


Star Commander beállítások: a főmenüben (ha nem látszik, F9) az Option->Configuration->Transfer Option menüpontot kiválasztva megjelenő panelen a Serial Cable -nél az X1541-et kell kiválasztani majd (a meghajtót ugye be is kell kapcsolni és egy floppyt sem ártana beletenni (:  ) a Right->Drive-nál ki kell választani a meghajtó számát: 8
A lemez újraolvasása: CTRL+R


A hibaüzenet ilyenkor: "DRIVE 8: not present", érdemes 
az XCDETECT.EXE programmal is tesztelni.

 

 

 

 





 

 

 

 

 

 

 

 
Nálam minden rendben volt, a SC szépen kilistázta a floppy tartalmát:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Az Option->Configuration->Other options-nál  X-et tettem a  "DOS size in blocks"-hoz hogy a forrás mérete is blokkban jelenjen meg. 

A programok C64 lemezre írása a sokszorosa a hagyományos PC-s lemezre mentéshez képest, néha a hajamat téptem amikor több percnyi berregés, kattogás után egy-egy hibaüzenet lett az eredmény. Néha az újraformázás sem segített.

A tapasztalataim a másolással kapcsolatban:


Formázás előtt érdemes  kiadni a Validate parancsot (A User Menu az  F2-vel hívható meg ahol csak ki kell választani a Validate menüpontot). Volt hogy egész más számot írt szabad helynek a parancs kiadása előtt mint utána, illetve eltűntek a lemezen levő 0 blokk hosszúságú, *-os kiterjesztésű fájlok. Ha a Validate parancs kiadását követően hibaüzenetet kaptam, a formázás sem sikerült. Az ilyen lemezre csak egyetlen programot tudtam kiírni ami el is indult, ezeket inkább kidobtam.

A formázás (F2 majd Format) menüponttal előhívható panelen az összes opciót ki kellett kapcsoljam, máshogy egyszerűen nem engedett formázni, fogalmam sincs miért.

Egy-egy program lemezre írását követően volt hogy rögtön ki is próbáltam a progit, majd reset híjján C64 kikapcs-bekapcs. Ezután viszont hiába folytattam volna a lemezre írást a Star Commanderrel, nem listázta ki a lemezt. Ilyenkor az segített, hogy az újraindított C64-en kiadtam egy LOAD"$",8 parancsot, ezután más a SC is ki tudta listázni.
Ugyanez fordítva: 
Egy-egy sikertelen formázást követően A C64 nem tudta listázni a lemezt, csak azután hogy a SC-ben egy CTRL+R-el listáztam ki a tartalmát (a nagy semmit), különben csak villog a lemezmeghajtó piros ledje, hiába kapcsolom ki-és be.,,

A lényeg tehát az hogy egy megszakadt művelet után ki kell adni egy parancsot a lemezmeghajtónak, arról a helyről ahol megszakadt.

A legbosszantóbb eset az volt amikor egy - mint később kiderült - egyoldalas, de mégis  mindkét szélén lyukasztott lemez B oldalát szerettem volna formázni. Persze nem sikerült, jött a hibaüzenet: "73 CBM DOS V2.6 1541". Hiába a ki-bekapcs, egy biztosan jó lemez behelyezése és listázása, "23,READ ERROR, 18.04" hibaüzenet jött, a lemezmeghajtó pedig csak erőlködött. A megoldásra véletlen jöttem rá: a hibaüzenetet nem szabad sem OK-val sem SKIP-el nyugtázni hanem F10-et kell nyomni!!

A D64 fájlok másolásával is voltak problémáim. Azt vártam hogy kijelölöm a D64 fájlt és kiadom a másolás (F5) parancsot, gondoltam majd kibontja ami benne van, de ehelyett hibaüzenetet ír ki hogy a fájl nem fér rá a lemezre.
Letötltöttem egy Multiex Commander nevű progit amivel ki lehet szedni a D64 fájlok tartalmát. Később kiderült hogy a SC-rel simán bele lehet lépni ezekbe a fájlokba mint egy mappába...

Eddig tíz lemezt sikerült megtöltenem és csak négyet dobtam ki, ami ahhoz képest nem is rossz arány hogy legalább 25 évesek ... :-)

 

 

12 komment

Címkék: star c64 floppy adapter commodore 64 commander load joystick cartridge 1541 d64 retronom.hu x1541 xcdetect olvasófej spp kazettás egység

A bejegyzés trackback címe:

https://pctoc64.blog.hu/api/trackback/id/tr172916777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morana101 2011.08.28. 10:08:09

Lenne egy-két kérdésem, mert már a célegyenesben vagyok, de valami apróság nem stimmel.
Sikerült elérni, hogy a sc elkezdi pörgetni a c64 floppy-t, de nem olvas be semmit, hagytam 10 percig pörögni, semmi eredmény. Próbáltam ezt üres és játékokat tartalmazó lemezzel is.
A pontosítás kedvéért:
- nekem xe1541 es kábelem van. az baj, hogy nem x1541-es?
- az xe1541 egyik vége a pc-be megy, a másik a c64 floppy-n hova? a serialba vagy az interface-be?
- kell a c64 is a művelethez? nem elég csak a floppy egységét összekötni a géppel?

Ha tudsz, kérlek segíts válaszaiddal ide, vagy a lordkevin101@gmail.com mail címre.

Előre is köszi.
Morana101

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.08.28. 10:39:58

@Morana101:
Szia!
Hát én is vért izzadtam vele... (azért is találtam ki hogy leírom valahova a tapasztalataimat hogy később ne felejtsem el és ne kelljen újra ugyanarra rájönni, bár az utóbbi 5-6 beírás csak arról szólt hogy ezt meg azt találtam :) ).

Nekem három floppy meghajtóm van, az egyik csinált olyat hogy amikor bekapcsoltam, azonnal pörgette a lemezt ami benne volt, de semmit sem olvasott csak pörgött. Ezzel nem is tudtam semmit kezdeni, kuka...

A másik floppy meghajtóm pedig nem tudtam beolvasni a lemezt, de úgy rémlik, nálam a SC mindig hibaüzenetet írt ki. Az olvasófej tisztítása viszont megoldotta ( pctoc64.blog.hu/2011/06/15/file_not_found_error_hogy_erre_miert_nem_gondoltam )

Azt sajnos nem tudom hogy az lehet-e a baj hogy XE1541 és nem X1541.
A C64 nem szükséges, elég csak a floppy egységgel összekötni. Nekem a régi 1541-em van, két 6 pólusú csatlakozója van, bármelyikbe be lehet dugni. Én úgy "szoktam" hogy az egyik a c64-be, a másik a PC-be csatlakozzon, így ki tudom próbálni hogy érdemes-e a lemezen levő programot archiválni illetve ha lemezre másolok valamit akkor írás után működik-e amit ráírtam.

Morana101 2011.08.28. 12:12:48

Szia!

Köszi a választ.
Nekem is van még 2 floppy egységem itthon, kipróbálom azokat is. Bár ez a mostani, ha c64el használom, hibátlanul működik, így félek hogy nem ez lesz a hiba.
Ha megkérlek, tudnál nekem küldeni egy képet vagy 1 linket az x1541 kábelről? Mert akkor lemegyek én is a műszaki boltba és megcsináltatom.
Szia
Morana101

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.08.28. 18:05:12

Én ezt a képet adtam a szervíznek (elég volt ezt a bekötési rajzot kinyomtatni):
ist.uwaterloo.ca/~schepers/CABLEPIX/X/schem.png

Érdemes a vaterán is körülnézni, hátha van jó áron x1541.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.08.28. 21:53:58

Ja, és a legfontosabb: ne legyen túl hosszú a kábel!!
Úgy tudom, 1.5 méter a maximum, de én inkább 1 méteresre kértem, biztos ami biztos...

Nem lehet hogy az XE1541 kábelednek a hosszával van a baj?

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2011.09.15. 00:30:01

@Morana101: szia, a StarCommanderben a Transfer options-nél beállítottad a kábel típusát? Nekem akkor pörgette végtelenségig a lemezt, amikor ez nem volt jól beállítva. Részletek itt: rszarvas.blog.hu/2010/09/17/c64_lemezek_ujraelesztese
itt van screensot, amin látod, nekem milyen beállításokkal működik.
A kábelt többnyire mindegy hová dugod, de ha háklis a cucc, én a Serial portot ajánlom.
Az XE1541-es kábeled megnézted? Nincs lesakadva láb valamelyik csatlakozón? Ez is lehet hiba.

Morana101 2011.09.25. 19:32:46

Bocs, hogy csak ilyen későn reagálok.
A gond az volt, hogy pendrive-ról bootoltam a dos-t, és szintén a pendrive-on volt a star commander és a képfájlok is. Szereztem egy kis vinyót, és arról bootolva ment minden, ahogy kell. Viszont amilyen szerencsés vagyok, aznap este kipróbáltam a c64-en amit kimásoltam (krakout 1-2) - rendesen beolvasta, betöltötte, de amikor beírtam a bűvös run szót, syntax error-t írt ki és ennyi. Ez mitől lehet? Nem lehet mindkét képfájl hibás, mert a magyar c64 hq-ról vannak és az egy megbízható oldal. Lehet hogy valamit be kell állítani a star commanderen, hogy amikor belépek a képfájlba, és a prg fájlt floppyra másolom valamit másként csináljon?
Amúgy folytatva a szerencsesorozatot, a teszt utáni éjszaka nagy vihar volt nálunk, és másnap a c64-em nem kapcsolt be, szóval kell szereznem egy másikat. De a syntax error problémával kapcsolatban kiváncsi vagyok a véleményetekre.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.09.25. 20:04:47

@Morana101:
Szerintem a floppy drive olvasófeje lehet hogy koszos, rémlik mintha én is szívtam volna ezzel (is).

Morana101 2011.12.05. 19:03:52

Most már működik a másolás - az volt a baj, hogy nem a sc-rel formázott lemezre másoltam. Egy apró szépséghiba van csupán, hogy néha a másolás végeztével kiírja hogy timeout detected. Ez mitől lehet? Lehet ezt az értéket a sc-ben módosítani, hogy ez az üzenet ne jelenjen meg?

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.12.12. 23:20:21

Talán írt ki ilyet, már nem emlékszem, de túl nagy problémát nem okozhatott nekem hogy nem írtam be ide.

Sanyika22 2012.03.02. 22:45:22

Üdv.! Megépítettem a kábelt, be is állítottam a programot a leírás alapján, de nem akar működni. Próbáltam DOS-os és Win98-as géppel is, de egyikkel sem működik. Vagy hibát ír ki, vagy csak pörgeti a lemezt, de adatot nem olvas be. Mi lehet a baj?

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.03.04. 12:08:44

@Sanyika22: Pfff... passz... :)
Én is rengeteget szívtam a lemezek archiválásával. Az egyik lemezemet olvassa, a másikat már, aztán amit addig jól olvasott, azt már nem, de pár nap pihentetés után a rosszat is olvassa...
Nem tudom. Arra rájöttem hogy amikor ilyet csinálok jobb ha lebontom a drive burkolatát hogy rögtön hozzáférhessek az olvasófejhez mert ha azt valami szennyeződés éri akkor nem, vagy rosszul olvassa a lemezt.
süti beállítások módosítása